Het rapport “Agressie en intimidatie richting rijksambtenaren” beschrijft hoe vaak rijksambtenaren worden geconfronteerd met agressie of intimidatie door burgers en hoe hier binnen de Rijksoverheid mee wordt omgegaan. Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de ambtenaren met burgercontact dit het afgelopen jaar heeft ervaren. Incidenten variëren van schelden tot fysiek geweld en bedreiging, ook in de privésfeer. Veel organisaties beschikken over protocollen, maar deze zijn vaak verouderd of onbekend. Meldingsbereidheid is laag door administratieve lasten en twijfel over opvolging. Nazorg verschilt sterk per organisatie; collegiale steun is vaak beter geregeld dan formele hulp. Goede praktijken zijn onder andere persoonlijk contact tussen leidinggevenden en burgers na incidenten. Aanbevolen wordt een rijksbrede aanpak met actuele richtlijnen, herhaalde training, heldere communicatie en een lerend netwerk tussen organisaties. Persoonlijke benadering en maatwerk in de omgang met burgers blijken cruciaal in het voorkomen en de-escaleren van agressie.